Editörün Notu:
Bu yazı ilk olarak Ulusal Körler Federasyonu Sahne Sanatları Bölümü'nün bülteni olan ve üç ayda bir bölüm üyelerine sunulan Spotlight'ta yayınlanmıştır. Bu yazıyı okumadan, operalarda bazen oynanan savaş sahnelerini hiç düşünmemiş ve kör bir kişinin şarkı söylemekten daha fazlasını nasıl yapacağını hiç merak etmemiştim. Umarım siz de bu yazıyı benim kadar bilgilendirici bulursunuz.
Makaleye geçmeden önce, yazarı hakkında biraz bilgi edinelim. Madie Hendrix şu anda Atlanta, Georgia'da yaşayan kör bir koloratur soprano. Güneydoğudaki kiliselerde sahne almışlığı ve Alabama Senfoni Orkestrası ile Carmina Burana ve Beethoven'ın 9. Senfonisini seslendirmişliği var. Önemli opera eserleri arasında Weill'in Street Scene’indeki Jennie ve Offenbach'ın Le Mariage Aux Lanternes'indeki Fanchette rolleri yer almaktadır. Kısa süre önce Harrower Ses Bursu‘nu ve 2023 Georgia Eyalet Üniversitesi Onur Resitali'ni kazandı. Lisans eğitimini 2020 yılında Montevallo Üniversitesi'nde ses alanında tamamlamış ve Mayıs 2023'te Georgia Eyalet Üniversitesi'nde ses performansı alanında yüksek lisans derecesi almıştır. Şu anda Georgia Eyalet Üniversitesi'nde sanatçı diploması almaya devam eden Madie'nin bu sonbaharda GSU'nun Suor Angelica prodüksiyonunda Genovieffa rolünü seslendirmesi bekleniyor.
Madie, opera sahnesine erişim ve eşitlik getirmeyi amaçlıyor ve körlüğünün performans için bir engel olmamasını, aksine çeşitli ve kapsayıcı oyuncu seçimi için kapı açmasını diliyor. İşte yazısı.
Bir Sahne Dövüşü Eğitmeninin Opera Atölyemize seminer vermeye geleceğini öğrendiğimde çok heyecanlı ama aynı zamanda oldukça gergindim. Gerçekten katılmak istiyordum ama kör bir şarkıcı olduğum için nasıl başaracağımdan emin değildim. Bir arkadaşım bana neler olup bittiğini anlatsa bile arkada oturup dinlemenin bana gerçekten fayda sağlamayacağını biliyordum.
Oldukça utangaç, içe dönük bir insanım ve genellikle sınıfta konuşmam ama bunun için gerçekten ihtiyacım olduğunu biliyordum. Eğitmenimiz Marcus kendini tanıttıktan ve bazı güvenlik önlemlerini gözden geçirdikten sonra, ona kör olduğumu ancak engelimin katılımımı sınırlamasını istemediğimi söyledim. Çok nazik, samimi bir kişiliği vardı ve "Sizinle çalışmaktan onur duyuyorum. Bu benim için bir ilk ama bunu başaracağız!" dedi.
Marcus kesinlikle sözünü tuttu! Akranlarımın yaptığı her şeyi yapabildim ve bu tür bir sınıfa dahil olmak harika hissettirdi. Aşağıda öğrendiğim becerilerin bir listesi ve her egzersizi nasıl güvenli bir şekilde yapabildiğime dair açıklamalar yer alıyor.
Düşmek
Düşmeyi öğrenmek ilk başta kesinlikle korkutucuydu. Çevremin boş olduğundan emin olmak zorundaydım. Bir sandalye ile geriye doğru düşme kavramını örenerek başladım. Ayakta durmaktan hemen arkamda duran bir sandalyeye oturmaya geçtim. İlk başta sandalyenin orada olduğundan emin olmak için arkama uzanmak ve oturmadan önce avucumu koltuğun üzerine yerleştirmek gibi sürekli kullandığım tekniği kullandım. Sonra ellerimi hiç kullanmamam, sandalyenin orada olduğuna güvenmem istendi. Böylece ayakta dururken derin bir nefes aldım ve kontrol etmeden sandalyeye oturdum. Nefes almak gerçekten işe yaradı çünkü bir sonraki adımda sandalye elimden alındı. Düşmeye başladığımda sırtımda birinin elinin olması ilk başta yardımcı oldu ancak sonunda destek olmadan geriye doğru düşebildim.
Aynı kavramlar öne ve yana düşmek için de uygulandı. Ayakta düşmek ilk başta biraz fazla korkutucu geliyorsa, diz çökerek düşmeyi öneririm. Yere o kadar uzak olmadığım için bunu başlangıçta çok daha az korkutucu buldum!
Tokatlama/Yumruklama
Bunun için somut bir referans noktasına sahip olmak çok önemliydi. Partnerim ve ben birbirimize dönük durduk. İlk başta onlarla ayak parmak uçlarımı birleştirerek tam olarak nerede olduklarını anlayabildim. Sonra iki adım geri attım (partnerim yerinde kaldı). Daha sonra sol elimi uzattım ve partnerim sağ eliyle elimi tuttu. Bu bana biraz direnç kazandırdı ve bir adım ileri atıp sağ elimle soluma doğru bir tokat hareketi yaptım. Hareketin güçlü görünmesi için sonuna kadar takip ettiğimden emin oldum ve böylece kollarım çapraz hale geldi. Partnerim de sol eliyle bacağına vurarak tokat sesini çıkarırdı (operada bu ses orkestra tarafından bastırılabilir). Bunu güvenli bir şekilde nasıl yapacağımı öğrenmek biraz zaman aldı ancak bunun artık alet çantamda bir araç olmasından çok memnunum!
Saç ve Kulak Çekme
Bu düşündüğüm kadar zorlayıcı değildi! Saç çekmeyi parmaklarımı pençe şeklinde katlayıp partnerimin başının arkasına bastırarak öğrendim. Sonra partnerim elleriyle bileğimi kavrayıp tuttu ve bu da saçlarının çekildiği görsel illüzyonunu yarattı. Bu pozisyonda alanda birlikte koşturmak çok eğlendiriciydi!
Sonuç
Bu deneyimi yaşadığım için çok minnettarım. Bu benim için gerçekten mümkün olmadığını düşündüğüm bir şeydi çünkü sorumluluk ve sorunları çok büyüktü. Ama artık bunun gerçekten mümkün olduğunu biliyorum ve gören meslektaşlarım kadar hazırlıklı olabilmek için çok önemli beceriler kazandım. Eşitlik benim için çok önemli ve sahnenin üzerinde performans sergilemek isteyen herkes için kapsayıcı, çeşitli ve güvenli bir yuva olmasını diliyorum.
Umarım bu yazdıklarım hepiniz için aydınlatıcı, yararlı olmuştur! Herhangi bir sorunuz olursa, lütfen bana ulaşmaktan çekinmeyin. Deneyimlerimi paylaşmama izin verdiğiniz için teşekkür ederim!